Model Quantum Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Nyaman dan Menyenangkan

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Sri Sumartini

Abstract

This study aims to create comfortable and enjoyable learning Indonesian and improve learning achievement in class 1B MIN 2 Sleman. This research is class action research with research subjects of class 1B students at MIN 2 Sleman for the 2021/2022 academic year with a total of 28 students. Data collection was carried out using observation sheets, daily journals, unstructured interviews, and documentation. Data analysis was carried out in a qualitative descriptive manner. The results showed that the quantum learning model with the language game method is a learning method that can create a comfortable and enjoyable learning atmosphere, as evidenced by an increase in the results of observations of learning activities, namely in cycle 1 the percentage of comfortable and enjoyable learning reached a percentage of 68.40% while in cycle II it reached 79.15%. There has been an increase of 10.75% and can improve the learning achievement of class IB students where in the first cycle the average value of learning outcomes is 75, the second cycle the average value is 87.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biography

Sri Sumartini, Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Sleman, Indonesia

 

 

How to Cite
Sumartini, S. (2023). Model Quantum Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Nyaman dan Menyenangkan. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(1), 1–22. https://doi.org/10.14421/njpi.2023.v3i1-1

References

  1. Anggraeni, Rizka Ditta, Sulton Sulton, and Sulthoni Sulthoni. “Pengaruh Multimedia Tutorial Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia.” JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 2, no. 2 (2019): 96–101.
  2. Arifin, M. “Mempertahankan Bahasa Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa,” 2015.
  3. Daryato, H M. Penelitian Tindakan Kelas Dan Penelitian Tindakan Sekolah Beserta Contoh-Contohnya. Yogyakarta: Gaya Media, 2011.
  4. Fajrin, Sania. “Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Di MTs Negeri 3 Pamekasan.” Institut Agama Islam Negeri Madura, 2020.
  5. Hernacki, Mike, and Bobbi DePorter. “Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman Dan Menyenangkan.” Bandung: Kaifa, 2004.
  6. Hidayah, Nurul. “Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar.” TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 2, no. 2 (2015): 190–204.
  7. Krissandi, Apri Damai Sagita, B Widharyanto, and Rishe Purnama Dewi. “Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk SD.” Bekasi: Media Maxima, 2018.
  8. Kusumawati, Naniek, and Endang Sri Maruti. Strategi Belajar Mengajar Di Sekolah Dasar. Cv. Ae Media Grafika, 2019.
  9. Lestari, Wahyu Widi. “Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif Dan Menyenangkan (PAIKEM) Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di MI Negeri Krangean Kecamatan Kertanegara Kabupaten Purbalingga.” IAIN Purwokerto, 2015.
  10. Maksum, Khanif. “Hubungan Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Dengan Tingkat Prestasi Belajar Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) Jejeran Bantul Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.” Muaddib: Studi Kependidikan Dan Keislaman 3, no. 1 (2016): 36–62.
  11. Rinjani, Ersila Devy. “Pendidikan Karakter Berbasis Multikultural Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA).” In Proceedings Education and Language International Conference, Vol. 1, 2017.
  12. Sadiman, Arief, and R Rahardjo. “Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatan.” Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2002.
  13. Slameto. Belajar Dan Faktor – Factor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
  14. Sugiarsih, Septia. “Permainan Bahasa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar.” Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 2010.
  15. Swandewi, Ni Luh Putu, I Nyoman Gita, and I Made Suarsana. “Pengaruh Model Quantum Learning Berbasis Masalah Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA.” Jurnal Elemen 5, no. 1 (2019): 31–42.