Pengembangan Flash Card untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial di SMP Bustanul Ulum
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Purpose – At school, students often encounter various learning challenges, with a particular issue being their lack of motivation, which makes it difficult for them to absorb lessons. This research aims to investigate the procedures for developing Flash card learning media, assess its appropriateness, and identify the development of student learning motivation after the use of Flash cards in the Social Sciences subject, specifically the economic activity material, for class VII at Bustanul Ulum Islamic Junior High School.
Method – The research method employed in this study is a type of Research and Development (R&D), specifically focusing on media research and development using the ADDIE model. ADDIE stands for Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data collection involves the use of questionnaires from media experts, material experts, field practitioners, and student responses. Data analysis techniques incorporate both qualitative and quantitative approaches.
Findings – The findings indicate that Flash card media is suitable for application and can significantly impact students, particularly in Social Studies subjects. This is evidenced by validation results from media experts, linguists, field practitioners, and the improved student scores compared to previous assessments.
Research Implications – The implications of this research demonstrate that the application of Flash card learning media can enhance students' learning motivation. This research specifically focuses on the economic activity material in class VII Social Studies. The scope of the research is limited to one school and a specific set of subjects.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
- Afiah, N., Purwati, R., & Casta, C. (2021). Optimalisasi Flashcard untuk Motivasi Belajar Ilmu Pengetahuan di Pendidikan Dasar. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 3(4), 232-251.
- Aini, K., Mariatun, I. L., & Sholeh, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Blog Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar X SMAN 1 Tanjung Bumi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jurkami), 8(2), 423-432.
- Alvita, A., & Airlanda, G. S. (2021). Pengembangan flashcard untuk meningkatkan keterampilan menulis permulaan pada siswa kelas I mata pelajaran bahasa inggris di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5712-5721.
- Arianti, A. (2019). Peranan Guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117-134.
- Danuri, P. P., Maisaroh, S., & Prosa, P. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan: Samudra Biru (Anggota Biru).
- Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida journal, 5(2), 172-182.
- Febrianti, F. (2019). Efektivitas penggunaan media grafis dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Paper presented at the Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP.
- Harahap, L. K., & Siregar, A. D. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis adobe flash cs6 untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pada materi kesetimbangan kimia. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(1), 1910-1924.
- Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., . . . Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Tahta media group.
- Huda, M. (2017). Kompetensi kepribadian guru dan motivasi belajar siswa. Jurnal penelitian, 11(2), 237-266.
- Idzhar, A. (2016). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal office, 2(2), 221-228.
- Mulyatiningsih, E. (2014). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. cet. I. Yogyakarta: Alfabeta.
- Nafi'ah, I., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5726-5737.
- Nasiyah, N., Mariatun, I. L., & Sholeh, Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Dan Kartu Misterius Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JURKAMI), 8(2), 357-368.
- Noviana, N. (2019). Penegmbangan Media Pembelajaran Berbasis Program Macromedia Flash Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD/MI. UIN Raden Intan Lampung.
- Padhila, N. (2021). Pengembangan Media Flash card pada Pembelajaran IPA Materi Sistem Pernapasan pada Manusia Siswa Kelas V SDN 66 Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
- Ritonga, A. P., Andini, N. P., & Iklmah, L. (2022). Pengembangan Bahan Ajaran Media. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 343–348-343–348.
- Saputra, H. (2013). Studi Tentang Kemampuan Berkomunikasi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Kegiatan Belajar Mengajar di SDN 017 Kota Samarinda. E-Journal Ilmu Komunikasi, 1(1), 290-300.
- Setyawan, P., & Ibrahim, M. (2019). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Pictorial Riddle Pada Materi Plantae untuk Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Konsep Siswa SMA/MA Kelas X. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 8(2).
- Shafa, I., Siregar, Z., & Hasanah, N. (2022). Pengembangan Media Flashcard Materi Pahlawanku untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2754-2761.